29 Ekim 2008

Musa Gümüş'ten "Benzer" Karikatürleriyle İlgili Açıklama!


-Büyük Boyutta Görmek İçin Resimin Üzerine Tıklayınız-

Don Quichotte’a..

Bir suredir sitenizde “Similar Cartoons” basligi altinda bana ait karikaturlerimi ve bu karikaturlerimin benzerlerini yayinlamaktasiniz.

(İlgili haberi görmek için TIKLAYINIZ)


Daha once cesitli sitelerde ve karikaturculer grubundaki yazilarimda “similar cartoons “ konusundaki goruslerimi net olarak aciklamis ve soyle demistim: Similar karikaturler olmustur, oluyor ve olacaktir. Bu her cizerin basina gelebilir. Dunyadaki her cizerin similar cartoon uretme ihtimali vardir.
Bu baglamda, yayinladiginiz haberlere bir yanit vermeyi hic dusunmemistim. Herkesin olabilecegi gibi,elbet benim de similar karikaturlerim olacakti. Fakat hem bu karikaturlerimin similarlarini bulmak icin caba harcamis olan insanlarin harcamis olduklari emeklerine duydugum saygi geregi ve hem de okuyucularinizin benim de dusunce ve tespitlerimi ogrenme haklarina duydugum saygi geregi, birkac satir yazmamin gerekli olduguna karar verdim.
Oncelikle net bir sekilde sunu soylemek istiyorum. Sitenizde benimle ve karikaturlerimle ilgili bu haberlerinize kizmiyorum ve ofkelenmiyorum. Yayinladiginiz karikaturlerimin uzerinde tek tek durmayacagim da. Uretkenlik bakimindan, ulkemizde basta gelen ilk 3-5 cizer arasinda oldugumu saniyorum. Mesai yapar gibi, okuldaki atolyemde hergun ortalama 4-5 saat karikatur ciziyorum. YaklasIk 17 yillik mizah dergisi cizerliginden sonra, 2000 yilindan beridir de yarismalara katiliyorum. 2000 yilindan bu yana cizmis oldugum tum bu karikaturlerimin bende birer kopyasi vardir (Arkalarina yarisma adi ve tarihi yazilmis, poset dosyalara konulmus ve klasorlenmis halde). Oturdum bunlari tek tek saydim, 1124 rakami cikti karsima. Yani 8 yilda 1124 karikatur cizmisim. Similar olarak adlandirilabilecek karikaturlerimin sayisi ise, birakin 12’yi 23’u hadi 30 olsun. Similarlarin orani %2-3’e denk duser ki, benim acimdan kabul edilebilir bir orandir. Gonul isterdi ki bu oran sifir olsun.
Sonucta, ozellikle benzer konulardaki yarismalarda, birbirine benzer karikaturler yapilabiliyor. Ve ne yazik ki, similar olan bu karikaturler, cizerin geri kalan yuzlerce eserini de cok olumsuz etkiliyor. Yayinladiginiz similar karikaturlerimin hepsi de tamamen kendi bulusum ve kendi ozgun cizimimdir. Hatta bazilari canli gozlemlerim sonucu olusturulmustur. Ornegin.kafasinin uzerinde kedi olan balikci cizimim. Diger karikaturlerim de, katildiklari yarisma konulari geregi dusunulmus ve cizilmistir. Belediyeler konusundaki yarisma icin ”kaldirim”, trafik konusundaki yarisma icin ”yolda calisma var isareti koyarak olulerin uzerini gazete ile orten yetkililer” vs.gibi.
Sonuc olarak; cizdigim her karikaturumun arkasindayim. Similarlarinin olmasi benim acimdan uzucu bir surpriz olmustur. Hele benim daha yazisiz karikatur cizmeye baslamadan 8-10 yil oncesine ait 3-4 karikaturun benzer olmasi cok enteresan. Ama hic biri kesinlikle kopya ve manuplasyon olmadigi icin de cok rahatim.
Sadece tek bir sorum olacak. Benim karikaturlerimin similarlarini bulmak icin ozel bir calisma yapilmis oldugu cok acik. Karistirilmadik album,girilmedik site kalmamis neredeyse. Nicin? Eger aciklarsaniz cok sevinirim.

“Similar cartoons”larin en az duzeyde olacagi, herkesin“yeni bir sey soyleyecegi”gunlere kavusmamizi diliyorum.

Musa GUMUS


NOT: MUSA GÜMÜS ARKADASIMIZIN SORDUGU "BENIM KARIKATÜRLERIMIN SIMILARLARINI BULMAK ICIN ÖZEL BIR CALISMA OLDUGU COK ACIK. KARISTIRILMADIK ALBUM, GIRILMEDIK SITE KALMAMIS NEREDEYSE. NICIN?" SORUSUNA YANITTIR:
KONUYU ASLA KISISELLESTIRMEDIGIMIZI DAHA ONCE BELIRTMISTIK. BU SORUYU SANIRIM JULIAN PENA PAI'YE SORMAK BIRAZ TUHAF KACAR, CÜNKÜ BU KONU UZERINDE YILLARDIR ARASTIRMA YAPAN VE KISI AYIRDETMEDEN ÖRNEKLERI ARSIVLEYEN BIR ARASTIRMACI-CIZER.. BU SORUYU AYRICA EN AZ ON CIZERE DAHA SORMAMIZ GEREKIR KI, BU DA SACMA OLUR. EGER "MUSA GÜMÜS" CIZDIKLERININ ARKASINDAYSA, ELBETTE KIMSENIN BIR DIYECEGI OLMAZ. ZATEN ADI ÜSTÜNDE "BENZER" KARIKATÜRLER. KIMSE "KOPYA VEYA CALINTI" YAKISTIRMASINI YAPMIYOR, BIR OLASILIK "MANIPULE-UYARLAMA" TAHMINI YÜRÜTÜLÜYOR. ÖNEMLI OLAN VICDANEN RAHAT OLMAKSA, BU KARSILIKLIDIR. ÖRNEKLERI GONDEREN ARKADASLARIN BU KONUDA BIR ENDISELERI YOK.. AYNI ZAMANDA MUSA GÜMÜS ARKADASIMIZ DA BENZERI DUYGULARI PAYLASIYORSA, BIZIM GÖREVIMIZ TARAFSIZ BIR YAKLASIMLA HER IKISINI DE BU SAYFALARDA YANSITMAKTIR. "ÖZEL BIR CABA" VARDIR EVET AMA BU SALT "MUSA GÜMÜS" SIMILARLARI BULMAK DEGILDIR. YILLARDIR, KISI AYIRD ETMEKSIZIN "SIMILAR" KARIKATÜRLERI YAYINLIYORUZ. KALDI KI ONUNKILER DAHIL, ULUSAL-ULUSLARARASI YARISMALARDA ÖDÜL ALAN CIZERLERIN HEMEN HEPSI, AYIRT EDILMEKSIZIN SAYFALARIMIZDA HABER OLMAKTADIR VE OLMAYA DA DEVAM EDECEKTIR. BU KONUDA HERKESIN ICI RAHAT OLMALI.. BASARILI CIZERLERI KARALAMAK, HERSEYDEN ÖNCE TÜRK KARIKATÜRÜNE ZARAR VERIR KI, BUNUN EN FAZLA BILINCINDE OLAN BIR GRUBUZ.. YAPTIKLARIMIZ ORTADA.
1124 KARIKATÜR ICINDE 30 TANE "BENZER" BULMAK COK DEGILDIR EVET, AMA AZ DA DEGILDIR..BENZERLERIN COGUNLUGU SON IKI YILDA ÖDÜL ALAN KARIKATÜRLERDEN OLUSUYORSA, KAFALARDA SORU ISARETININ OLUSMASI DA KACINILMAZDIR. KALDI KI, OTUZ YILDA 3000'I ASKIN KARIKATÜR CIZEN ERDOGAN KARAYEL'IN NIYE 30 TANE "SIMILAR"I OLMAMISTIR MESELA?"
UNUTULMAMALIDIR KI, BIR ONCEKI YAZIDA; BU ÖRNEKLERIN UZUN ZAMANDIR BIRIKTIGINI, "KISISEL" OLARAK ALGILANMAMASI ICIN BEKLETTIGIMIZI AMA ÖRNEKLERIN COGALDIKCA VE DE GÖNDERENLERIN NEDEN YAYINLAMADIGIMIZI SORGULAMAYA BASLADIKLARINDA YAYINLAMAYA KARAR VERDIGIMIZI ACIKLAMISTIK. BU GECIKMELI YAYININ BIZIM IYI NIYETIMIZI GÖSTERDIGINI DÜSÜNÜYORUZ.
ÖZETLE, MUSA GÜMÜS ARKADASIMIZ, KARIKATÜRLERI HAKKINDA YAPILAN BU ARASTIRMAYA SAYGISININ OLDUGUNU, VICDANEN VE MESLEKI OLARAK SORUMLULUK SAHIIBI OLDUGUNU DILE GETIRMISTIR. SORDUGU SORUYU ISTERSENIZ BIZ DE "DON KISOT" OLARAK YINELEYELIM. "NICIN?! BU SORUNUN YANITINI VERECEK BASKA ARKADASLARIMIZ DA VARDIR BELKI. BU SÜTUN KONUYLA ILGILI YAZACAK HERKESE ACIKTIR.
YANITIMIZI MUSA GÜMÜS ARKADASIMIZIN SON CÜMLESIYLE BITIRELIM BIZ DE: "SIMILAR CARTOON"LARIN EN AZ DÜZEYDE OLACAGI, HERKESIN YENI BIR SEY SÖYLEYECEGI GÜNLERE (!) KAVUSMAMIZ DILEGIYLE"...
(DQ)

Kaynak:
Donquichotte

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder