08 Temmuz 2010

Karikatürist, Şair ve Yazar Mehmet Özkendirci!

Bir yandan duygusal şiirleriyle bir yandan da siyasal, toplumsal, güncel olayları mizahi yönüyle anlatan karikatürleriyle karşımıza çıkan bir sanatçı…
Mehmet Özkendirci 1950 yılında Konya’da doğdu. 1976 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Tekstil Sanatları Bölümü’nden mezun olan Özkendirci, Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi El Sanatları Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaya başladı. 1972 yılında İstanbul’da yayınlanan ‘Salata Mizah’ dergisinde yazar-çizer olarak üç yıl çalıştı. İlk şiir kitabı “Kibrit Kullanmaz Kara Gözlüm Kendi Yakar”ı 2002 yılında çıkaran Özkendirci, aynı yıl günlük karikatür ve şiir sergisini bir arada açarak “Yerel Basında Karikatürist” ödülünü aldı. Halen Selçuk Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olan Mehmet Özkendirci’nin yerel basında günlük karikatürleri yayınlanmaktadır.

Türkiye’de ilk defa şiir ve karikatür sergisini bir arada açan Mehmet Özkendirci, işlediği sanatlarda farklı yönün elbet bulunduğunu fakat cesaretle sanata yeni bir yorum getirmekten de kaçınmadığını belirtiyor.

Mehmet Özkendirci “Şiirlerimdeki temel özellik, karikatürlerimde olduğu gibi bir bakışta algılanıyor, bir bakışta insanın içine işliyor ve sonra uzun uzun düşündürüyor olması. Görünüşte kısa ama anlamda derin şiirler yazıyorum. Bu sebeple şiirlerimin kısalığının eleştirildiğini düşünmüyorum. Benim üslubumu beğenen bir okuyucu kitlem var. Zaten sanatı sanat yapan kuralları olmayan farklı yorumlardır. Karikatürlerimde de bir anlık verdiğim mesajla siyasal, toplumsal, güncel olayları sanatçı duyarlılığıyla anlatıyorum. Kimi zaman kinayeli, kimi zaman çarpıtarak, kimi zaman soyutlaştırarak aktarıyorum söylemek istediklerimi.” diyor.

Sanatçının şiirlerinde karikatürle benzeyen yönler bulabiliyoruz. Şiirleri de ilk bakışta gülümsetiyor, anlamını kavrayınca düşündürüyor bazen de hüzünlendiriyor. Aynı karikatürlerinde olduğu gibi. Bir karikatürün yazıya dökülmüş hali gibi…

“İkiden bir çıktı sıfır kaldı.”

Bazı şiirleri de ilk bakışta insanın içini acıtan bir hüzün veriyor. Aşk acısının, ayrılığın, özlemin bu kadar kısa dizelerle bu kadar derinden anlatıldığına şahitlik ediyoruz…

“Dün bir şair vuruldu,
Cadde ortasında,
Tek bakışla”

“Senden bir sen yaptım ki,
İçinde sen yoksun”

Şairler vermek istedikleri mesajları şiirleri aracılığıyla iletirler. Gereksiz kelimelerle uzatmadan, okuyucuyu sıkmadan en güzel şekilde duygularını ifade edebilen şiirleriyle sanatçı, okuyucuyla arasında duygu köprüsü oluşturmayı başarıyor. Şairi en iyi anlatan şiiri olduğuna göre bize de düşen sanatçıyı dizelerinde aramaktır.
Şairliği kadar karikatüristlikte de kendini kabul ettiren Mehmet Özkendirci, bu güne kadar düzenlediği sergilere olan ilgiden duyduğu memnuniyeti dile getiriyor.

Mehmet Özkendirci “Karikatür ifadesi zor bir sanat. Duyguyu verirken yeri gelir abartmak yeri gelir gerçeği tüm çıplaklığıyla göstermek gerekir. Bu güne kadar düzenlediğim sergilerde ziyaretçilerin vermek istediğim mesajları algıladığını düşünüyorum. Bu da beni memnun ettiği kadar yeni çalışmalarım için yeni sergilerim için cesaretlendiriyor. Bazı farklı projelerim de var. Tarih ve kültür bakımından eşsiz bir zenginliğe sahip Konya’nın değerlerini hazırlayacağım çizgi roman tarzında kitaplarla yaşatmak istiyorum. Yapacağım bu farklı eserlerle Konya’nın tanıtımına katkıda bulunacağıma inanıyorum. Konya’da yeteri kadar sanatsal malzeme bulunuyor. Fakat bunu işleyecek farklı dallarda uğraşan sanatçılar yetersiz. Şehrimizde yerel sanatçıların desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum. Özellikle sponsor bulma sorunu çözümlenirse, Konya’dan dünya çapında ün yapabilecek sanatçıların çıkacağına inanıyorum. Mevlana’yı Nasreddin Hoca’yı dünyaya kazandıran bu şehir nice sanatçılara da ilham kaynağı olmaya devam edecektir.” dedi.

Kendisinin internet ortamındaki calışmaları haberiniz.com sitesinde yayınlanmaktadır.

Mehmet Özkendirci
mozkendirci@selcuk.edu.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder