KEMAL URGENÇ’ İN RESİM SERGİSİ
AÇILIŞI
‘‘ HAYDE BRE EFELER,
BOZDAĞLARA ! ’’
Uran Vakfı bünyesinde
bulunan, ‘‘Ramada Istanbul Asia’’ The Luxury Art Hotel de
Kemal Urgenç’ in kişisel
resim sergisi, 3 Haziran 2016 (Cuma) tarihinde saat:16.00’ da açılışı
yapılacaktır.’’Hayde Bre Efeler, Bozdağlara’’ isimli yağlıboya resim sergisinde
sanatçının
25 yakın çalışması
sergilenecektir. Sergi, 13 Haziran’a kadar açık kalacaktır.
KAYBOLMAKTA
OLAN KÜLTÜR : ZEYBEK KÜLTÜRÜ
Efe ve zeybekler, Ege’de
bilinmekle beraber aslında Anadolu, Balkan, Kafkas kültürüne kadar geniş bir coğrafyada görülmektedir. Elimizde
kesin kayıtlar olmakla birlikte ilk olarak Anadolu Selçuklularında
rastlanmaktadır.
Efe veya zeybekler, 16 ncı
yüzyılda Osmanlı İmparatorluğunda otorite boşluğundan kaynaklanan Celali
Ayaklanmaları sırasında görülür. Daha sonraları yerel baskılar ve haksızlıklara
karşı ayaklanarak dağa çıkan kimselere efe veya zeybek dendiğini görüyoruz.
Efelerin kendine özgü giysileri ve geleneksel yapılari bu dönemde ortaya
çıkmaya başlar. Günlük giyimden ayrılan ve zeybek yaşamında rahat hareket etmeye
yarayan giysi türü ve silahlar kabul görmüştür.
19. yüzyıl boyunca
efelerin devlet otoritesi ile inişli çıkışlı bir ilişkileri olmuştur. 93
Harbi'nde cepheye gitmeleri karşılığında haklarında "umumi af" ilan
edilen ve cephelerde büyük yararlıklar gösteren zeybekler döndüklerinde, af
vaatlerinin tutulmadığını görerek dağlara geri dönmeye başlamışlardı. 1879’dan
itibaren eşkıyalık Ege Bölgesi’nde tekrar salgın haline gelmiş ve hükümet
bunlara karşı çaresiz kalmıştı. Bu dönemde Yörük Osman, Çakırcalıoğlu Ahmet Efe
(Çakırcalı Mehmet Efe'nin babası), Deli Memet, Büyük Cerit, Küçük Cerit, Çallı
Veli, Koca Arap, Parmaksız Arap, Harputlu Ömer, Osman ve Bakırlı çeteleri en
tanınmış olanlardı. Öte yandan Karabacak, Karayotoğlu Nikola, Hambrikoğlu
Panayot, Seyrekköylü Nikola, Kaptan Andreya, Kaptan Aleko, Kaptan Foti ve
Kaptan Sokrat gibi Rum çeteleri de Ege dağlarında taşkınlıklar yapmaktaydılar.
Kıbrıslı Mehmet Kamil Paşa, olağanüstü İzmir valiliği esnasında, yerli çeteleri
düze indirip, bir tür koruculuk sistemi içinde kır serdarı olarak
görevlendirerek, Rum çetelerini ortadan kaldırmaya çalışmış ve bunda da kısmen
başarılı olmuştur. Efeler devletle uzlaştıklarında, çoğu Ege Adaları'ndan
gelerek Ege Bölgesi'nde kan kusturan Yunanistan destekli Rum eşkiyanın hakkından
gelebilen tek güç olarak kendilerini göstermişlerdir. Ancak bu çabalar sonradan
İzmir valisi olan Hacı Naşit Paşa'nın efelere (Türk asilere) topyekun tuzak
kurarak büyük kısmını imha etmesi üzerine sonuçsuz kalmıştır. Nail Moralı'nın
20. yüzyıl başı Ege Bölgesi ve İzmir'e ilişkin anılarında da, özellikle
Çakırcalı Mehmet Efe'nin öldürülmesinden sonra Rum eşkiyanın bütünüyle
güçlendiğini kaydedilmektedir.
Efeler, Birinci Dünya
Savaşından sonra Türkiye'nin işgalinde Yunan kuvvetleriyle karşı karşıya gelmiş
ve dağdan inerek Milli Mücadeleye katılmışlardır. Cumhuriyetin ilanından sonra
hizmetleri nedeniyle kendilerine ordu rütbesi ve İstiklal Madalyası verilen
efeler, bu tarihten sonra etkinliklerini kaybederek tarihteki yerlerini
almışlardır.
En ünlü efeler arasında Yörük Ali Efe, Kıllıoğlu Hüseyin Efe,
Demirci Mehmet Efe, Zalım Himmet Efe, Mestan Efe, Atçalı Kel Mehmet Efe, Molla
Ahmet Efe, Saçlı Efe, Gökçen Efe, Çakırcalı Mehmet Efe, Ilgın Efe, Çete
Süleyman Efe gibi isimler sayılabilir.
Günümüzde
sadece bazı resmi tören ve bayramlarda rastlayabildiğimiz zeybekler, atalarının
mertlik, özgürlük, adalet, paylaşım duygu ve düşüncelerini başı dumanlı
dağlarda mı bırakmışlardır?
KEMAL
URGENÇ
1966 İzmir (Ödemiş)
doğumlu.Yedi yaşında ailesiyle Istanbul’ a taşındı.
Prof. Dr.
Tomur Atagök’ ün eğitmenliğinde, resim eğitimi aldı. 1982 yılından beri resim
yapmaktadır. Kişisel sergiler açtı. Karma sergilere katıldı. Edebiyat
dergilerinde şiir desenleri yayınlandı. İtalya’ da Yüksek Rönesans Dönemi
hakkında incelemelerde bulundu. Tablolarında ağırlıklı olarak figüratif ve
sürrealist anlayışta eserler verdi.
Halen atölyesinde
çalışmalarını yürütmektedir.
Doğa, tarih, insan
ilişkisini temel alan bir plastik bütünsellik içinde ele alan çalışmalar yaptı.
Renk, ton, lekeyle başka bir dünya arayışı, düşsel bir zenginlik içinde tualin
sınırlarını uçuşan bir gerçekliğe dönüştürdü.
Ayrıca
günlük basında, Radikal Gazetesi
(1998-2001) ve Cumhuriyet Gazetesi’ nde (2003-2013) karikatürist
olarak çalıştı. 5 karikatür kitabı, kendisinin yazıp, resimlediği 6 çocuk
kitabı var.
Varlık
Dergisi, Haftalık Yeni Gündem Haber Dergisi, Sokak Haftalık Haber Dergisi,
Yarın Dergisi, Edebiyat ve Eleştiri
Dergisi, Birikim Dergisi, Yeni Düşün Dergisi, Lacivert Edebiyat Dergisi’nde çizgi ve
desenleri yayınlandı.
KİŞİSEL
SERGİLER:
1986-İstanbul Kadıköy Moda
Sineması sergisi
1987- Yıldız Üniversitesi
sergisi
1988- Yıldız Üniversitesi
sergisi
1989- İstanbul Beyoğlu
Dünya Sineması sergisi
1996- İstanbul Yerebatan
Sarayı Salonu sergisi
1999- İzmir /Ödemiş’ te
Belediye Salonu sergisi
2000- İstanbul / Okmeydanı
sergisi
2001- Zonguldak Sergi
Odası Salonu sergisi
2001- Trabzon İş Bankası
Sergi Salonu sergisi
2002- İzmir/ Kuşadası sergisi
2002- Tekirdağ Belediyesi
Sergi Salonu sergisi
2003- İstanbul
Üniversitesi Edebiyat Fak. sergisi
2003- İst. Beyoğlu Tarık
Zafer Tunaya Kültür Merkezi sergisi
2006- Kastamonu/ Cide ADD
Sergi Salonu sergisi
2010- İst. / Kadıköy Bld. Şehremanet Merkez Sanat Galerisi sergisi
Ayrıca yurtdışında Kanada,
İngiltere, Almanya, Belçika, Japonya, Belçika, Brezilya’da karma sergilere
katıldı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder